groep4-gaat-op-berenjacht.reismee.n

Cultuur en Natuur

Vandaag scheidden onze wegen zich, Bert en Gea gingen wat cultuur opsnuiven en Eric en Yvonne de natuur weer in. Ik begin bij Bert en Gea. We zijn eerst naar het Cave and Basin National Historical Site gegaan. Dit is een plek waar 3 railwayworkers warm water bassins ontdekten in de buurt van sulphur mountain en deze ontdekking leidde later tot het ontstaan van het eerste nationale park van Canada in 1887. We zagen en voelden( wat eigenlijk niet mocht) Warm zwavelrijk en licht radioactiefwater uit een bron komen en uit sommige gaten in de grond kwam de damp naar boven. Pff dat rook behoorlijk naar rotte eieren. Op sommige stukken zag je dat het water helemaal wit van de zwavel was. Verderop in Banff zijn de zwavelbaden waar je in kan zwemmen. Op de weg teug zijn we naar het Buffalo Nations Luxton Museum geweest. Dit is een museum wat over de Banff indianen ging. Heel interresant. We hebben weer wat over de indiaanse cultuur bijgeleerd..Er was ook een oude man die een fluit speelde en Gea mocht nog even op de tamtam meedoen. Verder zijn we nog naar de Bowwaterval gegaan ,een ,euke plek om even te zitten en mensen te ontmoeten. Ook vlak daarbij en een heel groot hotel gezien, het Fairmont Banff Springs Hotel, net een groot kasteel. Ik geef de pen over aan Yvonne en Eric die moeten hun belevenissen van vandaag verder vertellen.

Bedankt Gea dat wij ook een stukje mogen schrijven. Vanmorgen na een heerlijk stevig ontbijt zijn Eric en ik op pad gegaan om de Tunnel Mountain te beklimmen. De top van de berg is op 1700 meter en wij begonnen op 1400 meter vanaf de Lodge. We begonnen met veel kleding aan en na mate we hoger en hoger op de berg kwamen gingen er steeds meer laagjes kleding uit. Het was net een striptise. Onderweg moesten wij wel een aantal keren even stoppen om op adem te komen, je verneemt wel dat de lucht ijler is. Sommige locals kwamen ons rennend voorbij. Op verschillende hoogtes had je mooie uitzichtpunten waar wij ook uitgebreid foto's en films hebben gemaakt. WIj hebben nog wel een poging gedaan om Bert & Gea te spotten maar dit is helaas niet gelukt. Uiteindelijk hebben we op het hoogste punt nog lekker een tijdje op een stoel van het uitzicht genoten en lekker ons appeltje genuttigd. Het klokhuisje wel weer meegenomen want als je betrapt wordt dat je afval laat liggen is je spaarpot leeg. Zie foto....Uiteindelijk ook bijna rennend weer naar beneden gegaan omdat wIj afgesproken hadden bij thuiskomst nog even lekker in de hot tub te gaan relaxen. Vanavond nog lekker gegeten bij de plaatselijk Chinees. Het was maar goed dat Bert & Gea een tafeltje besproken hadden anders was er geen plaats voor ons geweest in de herberg. Het leek wel of deze chinees in China stond zoveel Aziaaten zaten er te eten. Wij waren 1 van de weinige blanken in dit restaurant.